Tanssiteatteri Minimin Juha
Juha on Juhani Ahon samannimiseen romaaniin
perustuva tarina suomalaisesta parista, Juhasta (Antti Lahti)
ja Marjasta (Riikka Puumalainen), joiden vaikean avioelämän
seinästä ryskää läpi venäläinen hurmuri Shemeikka (Sampo Kerola).
Lapsettomuuteen, anopin (Marja Myllylä) vihaan ja liitossaan ääneen sanomattomaan
kyllästynyt Marja näkee Shemeikassa mahdollisuuden paeta ja lähtee miehen
mukana Moskovaan. Juha jää Suomeen kyselemään, miksi näin tapahtui.
Kahden Kriitikon Aarni Rantamäki kävi katsomassa esityksen Tampereen Teatterin Frenckell-näyttämöllä 15.12.2018
Tanssiteatteri Minimin ja yhteistyötahojen tulkinnassa kolmen päähenkilön välinen jännite kasvaa
vaiheittain ja muuttuu lopulta sietämättömäksi poltteeksi. Kiinnostavinta oli,
että eroottinen varaus oli nimenomaan kaikkien kolmen, ei vain Marjan ja
Shemeikan, välillä. Kun kaksi kolmesta sitten antaa sille periksi, tuntuu,
ettei viimeinen ole yhtä mustasukkainen, kuin on yksinäinen. Kolmiodraama on
juonikuviona yhtä harmaantunut kuin tarinankerronta itse, mutta on ilo nähdä,
että jotkin esitykset jatkavat vielä taittaa vanhaa kehäraakkia uusiin
asentoihin. Henkilöhahmojen väliin syntyy rakkautta, intohimoa, tuskaa ja vihaa
sopivissa suhteissa. Riemastuttavaa huumoriakin esityksessä on, vaikka sitä
olisi joissain tunnelataukseltaan kovissa kohtauksissa voinut farssiefektin
välttämiseksi myös hillitä.
Minimin Juha lentää musiikin
mukana ja tanssi kuljettaa tarinaa enemmän kuin repliikit koskaan. Ohjaus on
kaunis ja erityisen vaikuttavaa esityksessä on sen ymmärrys hiljaisuuden
tärkeydestä. Hahmojen annetaan kärsiä vaikeiden tunteiden äärellä, eikä hyvää
tunnelmaa tuhota kiirehtimällä. Runsaan äänimaailman lisäksi myös valo ja
tanssijoiden vartaloiden notkelmiin uppoavat varjot luovat esityksessä tunnelmaa.
Lavastus on fantastinen. Kaikkien tapahtumien keskellä on puinen vene,
jossa epätoivo, rakkaus ja intohimo kaikki keinuvat samoilla myrskyisillä
laineilla. Veneen takana on metallisen kehikon varaan tuetuista levyistä
rakennettu seinä, joka hajoaa esityksen kulkiessa yhä enemmän yhdessä hahmojen
kanssa. Lopulta Juha ja Marja yrittävät rakentaa sen uudestaan. Penkkeineen
ja koskenkorvapulloineen lavaratkaisut ovat yksinkertaisia, hyvin perusteltuja
ja rujoudessaan kauniita.
Useimmissa kohtauksessa puheen jääminen taustamölyksi muun tulkinnan
kertoessa kaiken tarpeellisen toimii upeasti, mutta muutaman kerran musiikin
kova volyymi hukuttaa myös sellaisia repliikkejä, jotka tuntuivat katsojana
tärkeiltä kuulla. Esityksen keskivaiheilla intensiteetti näyttämöllä tuntuu laukeavan joissain kohtauksissa laiskaan kirjoittamiseen, joka syö muuten niin
voimakasta näytelmää: varsinkin sikailubileet Venäjällä ovat turhan tuntuista
remuamista. Kun tanssi kantaa esitystä alussa niin paljon, sen hiipuminen
loppua kohti tuntuu hassulta. Tuntuu, kuin tanssiteatteri muuttuisi hitaasti tavalliseksi
lavadraamaksi, vaikka pääosin hyväksi sellaiseksi.
Tanssiteatteriversio Juhasta on
kaikkiaan tuore ja kiinnostava tulkinta jo yli satavuotiaasta tarinasta. Se on
omaperäinen, rehellinen, hauska ja riipivän tunteellinen esitys, joka juhlii
teatterin ilmaisuvoimaa sen monissa muodoissa ja jättää jokaiselle katsojalle
taatusti jotain ajateltavaa.
Juha Tampereen Teatterin Frenckell-näyttämöllä: Juhani Ahon romaanin pohjalta dramatisoinut Mikko Roiha. Ohjaus, sovitus ja lavastus: Mikko Roiha. Koreografia: Mikko Roiha ja työryhmä. Rooleissa: Antti Lahti, Riikka Puumalainen, Sampo Kerola ja Marja Myllylä. Äänisuunnittelu: Sami Silén. Valosuunnittelu: Mikko Roiha, Sam Siltavuori, Videosuunnittelu: Jukka Horsmanheimo, Pukusuunnittelu: Jaana Kurttila, Valokuvat: Petra Tiihonen /Studio Alias. Tuotanto: Yhteistyössä Tanssiteatteri Minimi, Korjaamo Teatteri, Seinäjoen kaupunginteatteri ja Turun Kaupunginteatteri.
Kommentit
Lähetä kommentti